BAB TASAUF... SEBAB MUSABAB
KESIMPULAN SISTEM SEBAB MUSABAB
Hasil kupasan sistem sebab musabab selapis demi
selapis bolehlah kita susunkan lapisan-lapisannya seperti berikut:
1: Ikhtiar atau perbuatan lahir menjadi sebab
musabab
2: Rangsangan syaitan menjadi
sebab musabab
3: Perbuatan makhluk halus
menjadi sebab musabab
4: Perbuatan dosa
menjadi sebab musabab
5: Ilham malaikat
menjadi sebab musabab
6: Tindakan
malaikat menjadi sebab musabab
7: Doa
menjadi sebab musabab
8: Amanah Allah
s.w.t menjadi sebab musabab
9: Zikir
menjadi sebab musabab
10:Ketentuan azali
menjadi sebab musabab
Semua sebab musabab di atas menjadi nyata apabila
sebab musabab yang pertama berlaku. Berbagai-bagai tenaga sebab musabab
berkumpul di dalam sebab musabab yang pertama itu. Tujuan daripada sebab musabab
yang pertama hingga ke sembilan adalah untuk menyatakan sebab musabab yang ke
sepuluh, iaitulah ketentuan pada azali. Manusia secara umumnya memandang sebab
musabab yang pertama secara sendirian tanpa dikaitkan dengan yang lain-lain.
Jika ikhtiar tidak mengeluarkan akibat yang sesuai dengan sebab yang diadakan
maka seseorang itu terus mengatakan hal demikian adalah nasib atau takdir, iaitu
sebab musabab yang ke sepuluh. Manusia hanya memberi tumpuan kepada ikhtiar yang
zahir. Bila bidang ikhtiar yang zahir telah kecundang mereka terus mengatakan
ikhtiar sudah habis. Jika kita tilik kepada susunkan sebab musabab kita dapati
ikhtiar tidak habis, hanya pada sebab musabab yang ke sepuluh tidak ada
ikhtiar.
Kita boleh memilih untuk menurut rangsangan
syaitan atau pun tidak. Begitu juga dengan ilham malaikat yang sampai kepada
kita. Kita boleh berikhtiar daripada dimasuki oleh ilmu hitam atau ilmu makhluk
halus. Kita boleh mengelakkan diri daripada berbuat dosa dan juga boleh
bertaubat untuk keluar daripada arus sebab musabab yang menjadi hukuman kepada
dosa. Kita juga boleh berdoa untuk mendapatkan sebab musabab yang baik. Kita
juga boleh memilih untuk berjanji dan bersumpah atau tidak ataupun menunaikannya
ataupun tidak. Kita juga boleh memilih untuk berzikir. Hanya apabila sampai
kepada sumber sebab musabab iaitu ketentuan pada azali baharulah tidak ada
ikhtiar memilih, baharulah dinamakan takdir. Dalam hal ketentuan pada azali ini
tidak ada makhluk samada manusia, jin atau malaikat yang berkuasa campur tangan.
Ketentuan pada azali menjadi kuasa yang menyerap ke dalam semua sistem sebab
musabab. Ini bermakna sekalipun kita boleh berikhtiar dan memilih namun, ikhtiar
dan pilihan kita tetap tunduk kepada kuasa penentuan pada azali. Bila dipandang
dari aspek ini maka boleh juga jika dikatakan bahawa ikhtiar dan pilihan itu
sendiri merupakan nasib atau takdir yang sudah ditentukan pada azali.
Dalam meneliti hukum sebab musabab kita dapati
sebab musabab peringkat batin jauh lebih luas dan kuat daripada sebab musabab
peringkat zahir. Yang zahir lebih berupa menyatakan apa yang terkandung pada
yang batin.
Landasan utama perjalanan sebab musabab ada dua,
iaitu landasan dosa dan landasan kebajikan. Selain itu, landasan yang tidak
bersangkut paut dengan dosa atau kebajikan adalah landasan takdir yang tidak
dimengerti dan tidak ada jawapan kepada pertanyaan mengapa. Dalam landasan dosa
penggerak utamanya ialah syaitan. Malaikat pula menjadi penggerak utama pada
landasan kebajikan. Apa yang dikatakan dosa ialah perbuatan yang dipersetujui
oleh hati menurut rencana syaitan. Perbuatan dosa sukar dilakukan pada pertama
kalinya tetapi bila dosa pertama sudah berlaku mudahlah melakukan yang
seterusnya..
Satu perkara yang menarik untuk direnung ialah
samada makhluk halus atau ilmu hitam berkemampuan mendatangkan mudarat kepada
manusia.
“Katakanlah: ‘Aku berlindung
kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk. Dari bencana
makhluk-makhluk yang diciptakan-Nya. Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk. Dan
dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan
(dan ikatan-ikatan). Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan
dengkinya”. (Surah al-Falaq, ayat 1 – 8).
“Dan mereka turut apa-apa diceritakan oleh syaitan
mengenai kerajaan Sulaiman padahal Sulaiman tidak kufur, syaitan yang kufur.
Mereka ajarkan (ilmu) sihir kepada manusia dan (ilmu) yang diturunkan kepada dua
orang malaikat Harut dan Marut di negeri Babil padahal mereka tidak mengajar
seseorang melainkan sesudah menasihati dan berkata, ‘Sesungguhnya kami ini
hanyalah cubaan (untuk menguji aman kamu) oleh itu janganlah kamu kufur’. Dalam
pada itu ada juga orang yang mempelajarinya dari mereka berdua ilmu sihir yang
menceraikan antara suami dengan isterinya dan padahal mereka tidak dapat memberi
mudarat dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan
sebenarnya mereka telah belajar perkara yang membahayakan mereka dan tidak
memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya (kaum Yahudi) itu tahu
bahawa sesiapa yang menggunakan (ilmu sihir) itu tidak mempunyai bahagian yang
baik di akhirat. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka pilih untuk
diri mereka, kalaulah mereka mengetahui”. (Surah al-Baqarah, ayat 102).
Dalam surah al-Falaq Allah s.w.t menceritakan
tentang sebahagian daripada kejadian-Nya yang dikaitkan dengan kejahatan.
Biasanya kita menganggap kejahatan sebagai sifat kepada sesuatu, bukan sesuatu
yang wujud. Selain kejahatan banyak lagi perkara-perkara yang dianggap sebagai
sifat yang dilekatkan kepada sesuatu. Penglihatan, pendengaran, ketajaman dan
lain-lain diistilah sebagai sifat bukan sesuatu yang wujud. Cuba kita renungkan.
Bila kita mahu melihat kita gunakan mata, mahu mendengar kita gunakan telinga.
Bila mahu memotong kita menggunakan pisau. Jika dipandang dalam aspek ini kita
dapati mata, telinga dan pisau menjadi alat sementara penglihatan, pendengaran
dan ketajaman menjadi sifat yang melekat pada alat. Tetapi jika penglihatan
tidak wujud kewujudan mata tidak berupaya membuat orang melihat. Jika
pendengaran tidak wujud kewujudan telinga tidak berupaya membuat orang
mendengar. Jika ketajaman tidak wujud kewujudan pisau tidak berupaya memotong.
Sentuhan penglihatan perlu bagi mata untuk melihat. Sentuhan pendengaran perlu
bagi telinga untuk mendengar. Sentuhan dari ketajaman perlu bagi pisau untuk
memotong. Begitu juga sentuhan dari kejahatan perlu bagi sesuatu merasai
kejahatan. Banyak perkara boleh disentuh oleh kejahatan untuk meninggalkan kesan
jahat. Kejahatan boleh bergerak melalui berbagai-bagai cara. Surah al-Falaq
menceritakan sebahagian daripada cara-cara kejahatan bergerak. Ia bergerak
melalui benda-benda yang Tuhan jadikan seperti malam yang kelam, orang yang
menipu di simpulan (dukun atau ahli sihir) dan manusia yang pendengki.
Ayat 102 Surah al-Baqarah pula menceritakan
tentang kejahatan yang bergerak melalui ilmu hitam. Ilmu jenis ini asalnya
dimiliki oleh dua orang malaikat di negeri Babil bernama Harut dan Marut.
Manusia telah datang kepada Harut dan Marut untuk mempelajari ilmu tersebut.
Harut dan Marut bersedia mengajarkan ilmu tersebut tetapi mereka memberi
peringatan bahawa mereka adalah ujian bagi manusia. Peranan Harut dan Marut
samalah seperti peranan tukang besi yang tahu membuat pedang. Manusia yang
mengambil pedang dari tukang besi boleh menggunakannya untuk menegakkan keadilan
dan boleh juga untuk melakukan kerosakan. Manusia yang mengambil ilmu Harut dan
Marut menggunakannya untuk memporak-perandakan rumah tangga orang lain. Ilmu
tersebut digunakan untuk melakukan kerosakan di atas muka bumi. Al-Quran
memberitahu bahawa mengamalkan ilmu yang demikian membahayakan diri sendiri. Ini
disebabkan pengamalnya diresapi oleh makhluk halus yang akan turut sama dalam
segala aktiviti kehidupannya; makan bersama, minum bersama hinggakan bersetubuh
pun bersama.
Orang yang mengamalkan ilmu tersebut akan
mengadakan hubungan kelamin dengan pasangannya dalam keadaan dirinya diresapi
oleh makhluk halus. Tenaga kebatinan makhluk halus jauh lebih kuat daripada
tenaga manusia. Pasangan orang berkenaan akan kehilangan banyak tenaga setiap
kali mereka mengadakan hubungan kelamin. Akibatnya pasangan ini tidak berdaya
memuaskan nafsu pasangannya. Jiwanya akan terganggu. Dia menjadi takut untuk
mengadakan hubungan kelamin dengan pasangannya. Orang yang menjadi mangsa ini
akan kelihatan pucat, kurus kering, tidak bertenaga dan menghidapi penyakit yang
tidak diketahui jenisnya.
Apabila melihat kepada keampuhan ilmu yang
diterima daripada Harut dan Marut ini kita berasa takjub akan keberkesanannya.
Kita lupa bahawa ayat 102, Surah al-Baqarah menegaskan bahawa mereka tidak mampu
membahayakan seseorang melainkan dengan izin Allah s.w.t. “Dengan izin Allah”
inilah kekuatan yang sebenarnya bukan ilmu berkenaan. Ilmu jahat itu hanya boleh
memberi kesan jika Allah s.w.t Izinkan. Hak untuk mengizinkan itu adalah hak
mutlak Allah s.w.t sahaja. Jika ilmu demikian singgah kepada kita perlu bertanya
mengapa Allah s.w.t Izinkan hal yang demikian berlaku ke atas diri kita. Jangan
taksub kepada kemujaraban ilmu tersebut tetapi kita mesti periksa diri kita
dalam bidang manakah hubungan kita dengan-Nya tidak kuat sehinggakan ada ruang
bagi kejahatan sampai kepada kita. Apa yang berlaku menjadi peringatan agar kita
insaf bahawa tanpa perlindungan Allah s.w.t kita mudah dirosakkan oleh
kejahatan. Surah al-Falaq mengajar kita supaya berlindung kepada Allah s.w.t.
Kejahatan adalah umpama anjing dan Tuhan yang mengawalnya. Pengawal hanya
melepaskan anjing itu untuk membaham orang yang patut dibaham. Ayat 102 pula
memberi peringatan bahawa selain mendatangkan mudarat kepada diri sendiri
Pengamal ilmu hitam itu juga tidak berpeluang merasai kebaikan di akhirat. Apa
juga kebaikan yang ada dengan orang ini akan diberikan kepada orang yang
dianiayainya. Jika kebaikannya sudah habis dia terpaksa pula mengambil kejahatan
orang tadi. Orang yang menjadi mangsa mendapat keuntungan besar di
akhirat.
Begitulah lebih kurang persoalan tentang
kejahatan. Pandanglah dengan mata hati untuk melihat kewujudan kejahatan seperti
kewujudan demam. Ibu demam, bernama Ummu Maljan, pernah menghadap Rasulullah
s.a.w menanyakan kepada puak manakah Rasulullah s.a.w mahu dia pergi. Setelah
mendapat keizinan dari Rasulullah s.a.w ibu demam pun pergi kepada puak yang
dipilih oleh baginda s.a.w. ia tinggal di sana selama satu minggu. Selama itu
puak tersebut mengalami demam. Bila ibu demam meninggalkan mereka maka mereka
pun kembali sihat. Demam itu telah menghapuskan dosa mereka. Pada zaman Nabi
Daud a.s pula angin pernah dibawa menghadap Nabi Daud a.s dan
dibicarakan.
Oleh itu Pandanglah perkara ghaib dengan mata
hati untuk mendapatkan pengertian yang lebih mendalam. Kebaikan, kejahatan,
penyakit dan lain-lain adalah tenaga yang Tuhan ciptakan bukan ciptaan makhluk.
Oleh itu sentiasalah berlindung kepada-Nya bukan sujud kepada makhluk.
Kita kembali menyimpulkan persoalan sistem sebab
musabab. Kita, manusia, bersifat lemah. Kita cenderung berbuat dosa. Semakin
banyak dosa yang kita lakukan semakin teguh sebab musabab dari landasan dosa
sampai kepada kita. Pada landasan inilah terdapat hal-hal seperti kejahatan,
ketakutan, kerisauan, kebimbangan, kegelisahan dan lain-lain yang menekan jiwa.
Walaupun sebab musabab dari landasan ini membawa kepada kita harta yang banyak,
pangkat yang tinggi, isteri yang cantik dan kedudukan yang mulia tetapi semuanya
itu datang dengan desiring oleh hal-hal yang menekan jiwa. Selama kita berada di
atas landasan dosa kita tidak akan terlepas daripada kekacauan jiwa. Kita tidak
akan temui kepuasan, kedamaian dan kesejahteraan. Oleh itu keluarlah daripada
landasan tersebut.
Setelah keluar daripada landasan dosa, sebelum
masuk kepada landasan kebajikan, terdapat sempadan yang hukum sebab musabab
berfungsi membersihkan diri daripada dosa dan menyucikan hati. Pintu untuk masuk
ke sempadan ini ialah taubat. Dalam daerah ini terdapat persaingan antara
hal-hal yang menekan jiwa dengan hal-hal yang meringankan beban tekanan
tersebut. Sebab musabab dalam daerah ini memberi kesan yang bercampur-campur di
antara suka dengan duka, tenteram dengan risau, senang dengan susah dan bahagia
dengan sengsara. Semakin jauh kita tinggalkan daerah ini semakin kurang kesan
negatif ke atas jiwa kita. Bila kita sudah melepasi daerah ini jiwa kita akan
menjadi tenteram. Tidak ada lagi kekacauan.
Selepas melepasi daerah yang dinyatakan di atas
kita akan menemui daerah kebajikan. Hukum sebab musabab dalam daerah ini tidak
lagi membawa hal-hal yang menekan jiwa. Hal yang demikian tidak bermakna yang
datang kepada kita dalam daerah ini semuanya nikmat. Masih ada lagi perkara yang
dipanggil bala seperti penyakit dan kemiskinan. Tetapi ketakutan, kerisauan,
kekacauan dan yang seumpamanya tidak ada lagi. Oleh itu walaupun bala bencana
datang jiwa tetap mampu bersabar dan bertenang. Bila nikmat datang jiwa akan
gembira dan bersyukur tetapi tidak sampai kepada takabur dan sombong. Fungsi
hukum sebab musabab dalam daerah ini ialah memperelokkan seseorang hamba itu,
mengemaskan yang longgar, menegakkan yang condong dan menambahkan yang kurang
sehingga menjadi cukup kuat, bersih, tegak, lurus dan tidak ada cacat
celanya.
Selepas hal yang disebut sebelum ini, perjalanan
sebab musabab menjadi sangat berbeza walaupun kejadian yang berlaku sama seperti
hal-hal lain. Sukar untuk ditemui satu istilah yang tepat untuk menggambarkan
perkara yang berlaku dalam hal ini. Istilah-istilah seperti ketenangan,
kedamaian dan kebahagiaan tidak memadai untuk menceritakan yang sebenarnya di
sini. Kita renungi lipatan sejarah seorang wanita bernama Asma’ binti Abu Bakar
as-Siddik. Ketika Rasulullah s.a.w memulakan hijrah dengan bersembunyi di dalam
Gua Thur bersama-sama Abu Bakar as-Siddik r.a, Asma’ telah memainkan peranan
penting dengan menghalau kambing-kambing untuk menutupi jejak yang dibuat dan
beliau juga menghantar bekalan. Ketika Asma’ r.a sudah tua dan matanya sudah
tidak boleh melihat lagi, selepas Ali r.a digulingkan dari jawatan khalifah,
puak yang menang telah menuduh anak Asma’ r.a sebagai pemberontak. Dia ditangkap
dan dibunuh. Mayatnya diheret berhari-hari melalui segenap lorong sehingga mayat
itu menjadi busuk. Mayat yang sudah busuk itu dibawa lalu di hadapan rumah
Asma’. Berkatalah Asma’, “Mayat siapakah yang aku cium ini tersangat wangi
baunya”. Bila diberitahu mayat itu adalah mayat anaknya yang telah dibunuh oleh
pemerintah Asma’ pun berkata, “Alhamdulillah! Maha Suci Allah yang telah memilih
aku menjadi ibu kepada seorang pemuda yang bahagia”. Hukum sebab musabab membawa
bau busuk kepada semua orang tetapi membawa bau harum kepada Asma’ seorang.
Hukum sebab musabab membawa kesedihan kepada ibu yang anaknya dibunuh tetapi
membawa kegembiraan kepada Asma’.
Apakah yang dapat dikatakan tentang hukum sebab
musabab dalam daerah ini. Hukum sebab musabab membawa ketakutan kepada semua
orang yang akan dicampakkan ke dalam kuali besar yang berisi minyak yang sedang
menggelegak tetapi membawa kedamaian kepada Masitah, tukang sikat anak Firaun.
Masitah tidak sedikit pun terkilan bila dia dicampak ke dalam minyak panas itu.
Hukum sebab musabab membawa kesakitan dan kesengsaraan kepada orang yang
berkudis kakinya tetapi bagi Tok Kenali kudis itu menjadi bekas dia memelihara
sahabatnya, seekor ulat.
Kita telah melihat berbagai-bagai jenis hukum
sebab musabab. Apakah yang akan terjadi sekiranya semua hukum sebab musabab itu
berlaku sekaligus kepada seorang manusia? Bagaimana pintu sebab musabab boleh
terbuka sekaligus dan serentak menyerang seseorang manusia itu? Kejadian yang
berlaku di sebuah kampung mungkin boleh dijadikan iktibar. Imam di kampung itu
mempunyai seorang anak lelaki yang gemar ‘mengintai’. Hebohlah dalam kampung itu
tentang anak Tok Imam yang suka mengintai. Apabila Tok Imam itu sudah tidak
tahan lagi menanggung malu dia pun mengumpul empat puluh lelaki. Mereka
melakukan sembahyang hajat beramai-ramai memohon kepada Tuhan mengubah perangai
jahat anaknya, biar semua orang kampung selamat daripada kejahatannya. Selang
tidak berapa lama si anak itu berubah secara mengejut. Dia tidak lagi mengintai.
Bukan setakat itu sahaja malah dia tidak mahu naik ke rumahnya. Dia
menyembunyikan diri di bawah rumah. Puas dipujuk namun dia tetap tidak mahu naik
ke rumah. Lalu Tok Imam membuat bilik khas untuk anaknya di bawah rumah. Di
situlah dia makan, minum, tidur dan sebagainya, tidak berjumpa dengan sesiapa
lagi. Jika ada orang datang dia akan lari menyembunyikan diri.
Mengapa terjadi demikian kepada anak Tok Imam itu?
Si anak itu bukanlah seorang yang gemar beribadat. Seperti kebanyakan pemuda
dia hanyut di dalam arus keduniaan. Tanpa makanan rohani hatinya menjadi lemah.
Perbuatan dosa yang dilakukannya menambahkan kelemahan jiwanya. Kegemarannya
suka mengintai itu menyebabkan ramai orang yang sakit hati dengan menggunakan
ilmu pesaka Harut Marut untuk mendatang mudarat kepadanya. Jadi, sebelum
dilakukan upacara sembahyang hajat si anak itu telah berhadapan dengan hukum
sebab musabab berikut yang bersedia untuk menimpa ke atasnya:
1: Rangsangan syaitan
2: Makhluk halus yang dihantar secara ilmu hitam.
3: Hukuman terhadap dosa.
4: Bala sebagai pembersih.
Sebelum dilakukan sembahyang hajat hukum sebab musabab
turun secara beransur-ansur silih berganti. Bila sembahyang hajat dilakukan
beramai-ramai doa orang ramai telah membuka satu dimensi atau pintu khas, pintu
besar yang mempunyai saluran kepada semua hukum sebab musabab. Bila pintu besar
ini terbuka semua hukum sebab musabab jatuh menimpa anak Tok Imam tersebut.
Rangsangan syaitan menekan jiwanya. Makhluk halus yang selama ini menunggu kini
boleh ikut serta mengenakan kejahatannya. Hukuman ke atas dosanya turun serentak
ke dalam jiwanya. Bala juga datang untuk membersihkannya. Dalam keadaan macam
itu budak itu tidak mampu bertahan. Jiwanya terlalu tertekan menyebabkan dirinya
hancur atau lenyap. Kesedarannya sebagai manusia biasa sudah hilang. Dia tidak
lagi menjadi rakyat dunia. Dia sudah menjadi rakyat alam lain yang bukan alam
nyata.
Sembahyang hajat dan doa beramai-ramai mengambil
fungsi sebagai sumpahan beramai-ramai. Orang ramai telah menolak budak berkenaan
daripada alam mereka dan menyerahkannya kepada Allah s.w.t. Budak itu menjadi
hak mutlak Allah s.w.t. Orang ramai tidak boleh lagi campur tangan dalam
urusannya. Budak itu dikeluarkan daripada alam orang ramai dan dimasukkan ke
dalam alam yang mempunyai sifat khusus baginya.
Orang yang telah bertukar sifat boleh mengambil
beberapa jenis watak. Ada orang yang demikian berfungsi menjadi cubaan kepada
orang ramai. Orang seperti ini mungkin akan memaki sesiapa sahaja yang lalu di
hadapannya. Dia mungkin membaling batu ke rumah siapa sahaja. Dia mungkin
mengaibkan siapa sahaja. Anak Tok Imam itu pula berubah sifat secara putus
hubungan dengan alam sekelilingnya. Dia mempunyai alamnya sendiri.
Sifat khusus yang mengenai seseorang banyak
bergantung kepada keadaan semasa orang berkenaan. Sekiranya sebab musabab dalam
bidang menghukum dosa paling kuat menguasainya, tekanan yang hebat ke atas
jiwanya boleh menyebabkan dia hilang kewarasan. Jika sebab musabab sebagai
pembersih dan penampung kecacatan lebih kuat, maka orang berkenaan akan pergi ke
alam zuhud, memisahkan dirinya daripada makhluk, tinggal di dalam hutan dan gua,
membenamkan dirinya terus menerus di dalam ibadat dan tidak menghiraukan urusan
dunia. Jika sebab musabab yang menaikkan darjat lebih kuat menguasainya, dia
akan keluar dari sistem sebab musabab dan masuk kepada alam perbuatan Tuhan.
Iktikadnya adalah segala sesuatu adalah perbuatan Tuhan, tiada makhluk yang
berupaya menghasilkan sesuatu.
Jika diringkaskan kesan daripada sembahyang hajat
dan berdoa beramai-ramai itu bolehlah disusun perubahan yang berlaku kepada
orang berkenaan seperti berikut:
1:
Terjadi perubahan mendadak pada diri orang berkenaan.
2: Perpisahan dengan sifat normal dan memakai sifat
khusus.
3: Pengasingan dengan alam yang
mengandungi kegiatan biasanya.
4: Menjadi
percubaan kepada keluarga dan orang ramai.
5: Melepaskan diri daripada taklukan makhluk.
6: Hanya tunduk kepada hukum dan perintah Allah
yang menjadi pakaiannya, samada hukum gila, zuhud, mengaibkan orang ramai,
mendatangkan kesusahan kepada orang lain, memperjuangkan sesuatu dan lain-lain
mengikut bentuk sifat khusus yang dipakaikan kepadanya.
Secara umumnya orang yang dicabut hak dirinya dan
dipakaikan dengan hak mutlak Allah s.w.t akan menggunakan ‘kerakyatan’ khusus
baginya, keperibadian dan sifat yang khas hanya untuknya yang berbeza dengan
orang ramai dan tertakluk kepada hukum sebab musabab yang khas untuknya. Dia
tidak ada keinginan, kehendak dan kekuatan untuk keluar dari bidang sebab
musabab yang menguasainya untuk masuk ke bidang yang lain. Orang yang seperti
ini jika dia menerima rangsangan atau ilham untuk melakukan sesuatu dia akan
berbuat demikian tanpa mengira lojik dan risiko. Orang gila yang menerima
rangsangan supaya membakar rumah orang akan berbuat demikian tanpa memperdulikan
samada dia akan dipukul atau ditangkap oleh polis. Orang zahid pula jika dia
menerima ilham agar tidak mengganggu urusan orang lain dia tidak akan
mencampurinya walaupun ada orang yang hampir mati meminta bantuannya. Orang yang
melepaskan hak diri dan memakai hak Allah s.w.t jika dia menerima ilham agar
mengambil sesuatu maka dia akan mengambilnya tanpa mengira barang kepunyaan
orang lain kerana baginya hanya Allah jualah Pemilik yang sebenar. Orang seperti
ini menjadi alat bagi Allah s.w.t Mempamerkan sebab musabab yang sudah tertera
pada azali.
Begitulah perjalanan sebab musabab yang bersimpang
siur dalam kehidupan hairan. Suasana hati bertanggungjawab menjemput sebab
musabab yang sesuai dengannya. Bidang sebab musabab yang menguasainya itulah
yang menentukan hati itu bahagia atau celaka. Alat yang sangat berkesan bagi
mengubah suasana hati kepada yang lebih baik ialah zikir. Zikir menjadi sebab
musabab yang mengimbangi sebab musabab yang lain. Zikir dapat mempertahankan
diri daripada rangsangan syaitan, menjadi benteng daripada serangan makhluk
halus, mencairkan dosa yang berkarat pada dinding hati seterusnya mengubah hati
menjadi bersih dan masuk ke dalam sebab musabab yang mensejahterakan. Zikir
memainkan peranan yang besar dalam membentuk kehidupan seseorang hamba Allah
s.w.t. Kita tidak dapat mengawal orang lain dan sebab musabab yang menguasainya
yang juga memberi kesan kepada kehidupan kita. Kita juga kadang-kadang
tergelincir melakukan dosa. Kejahatan benda dan suasana, kejahatan orang yang
mengamalkan ilmu Harut Marut dan kejahatan pendengki sentiasa mencari peluang
untuk mengenakan kita. Bagi menghadapi semua itu kita diajarkan supaya
berlindung kepada Allah s.w.t, ingat atau berzikir kepada-Nya. Kita juga selalu
mengabaikan perjanjian dan sumpah dan tidak pula menebusnya. Mungkin ada pula
orang yang mendoakan agar kita ditimpa kesusahan. Ini semua melemahkan diri
kita. Bagi memulihkan kekacauan kita perlu memasukkan tenaga zikir sebagai sebab
musabab pengimbang. Surah al-Falaq mengajarkan kita supaya berlindung dengan
Tuhan yang memiliki cuaca subuh. Jika mahu mengenali cuaca subuh bangunlah
sebelum subuh. Waktu sebelum subuh itu merupakan waktu yang sangat berkat. Pintu
rahmat dibuka dengan seluas-luasnya. Sesiapa membuka pintu hatinya tatkala cuaca
subuh akan berhamburanlah rahmat dan nikmat memasuki ke dalam hatinya.
Demikianlah perjalanan sebab musabab yang mampu
direnungi. Mungkin terdapat kesalahan, kesilapan dan kekeliruan di sana sini
sepanjang renungan yang dibuat. Kesalahan, kesilapan dan kekeliruan itu terjadi
lantaran kelemahan dan kebodohan penulis sendiri. Jika terdapat kebenaran maka
kebenaran itu dari Allah s.w.t, hak Allah s.w.t dan segala puji dan syukur
untuk-Nya Tuhan sekalian alam.
Kesemua hukum sebab musabab yang mengenai kita dan
sekalian makhluk adalah untuk menzahirkan hukum sebab musabab ketentuan pada
azali. Apa yang dinamakan hukum sebab musabab itu sebenarnya adalah perintah
atau urusan Tuhan. Urusan yang bersabit dengan makhluk dihantar ke Loh Mahfuz,
dicatat oleh malaikat penjaga. Ia kemudian dihantarkan kepada makhluk yang
berkenaan. Urusan tersebut melalui berbagai-bagai peringkat dan cara sebelum
sampai kepada manusia. Peringkat atau cara itulah dinamakan sebab musabab. Ia
berlaku dengan rapi dan tepat kerana tidak ada penyelewengan pada malaikat yang
menjalankan tuagsnya.
Terdapat satu bentuk perintah Allah s.w.t yang
tidak melalui malaikat. Perintah tersebut disampaikan oleh Allah s.w.t secara
langsung kepada Nabi Muhamamd s.a.w. Ia terjadi pada malam Rasulullah s.a.w
mikraj hingga ke puncak alam makhluk.
“Dan
aku (Nabi Muhamamd s.a.w) melihat satu Qubah dari permata putih tergantung tanpa
hubungan yang menanggung atau memegangnya”. (Maksud Hadis).
Tempat tersebut berada di dalam ruang alam
melepasi Sidratul Muntaha, dalam peringkat Alam Hijab yang hanya Rasulullah
s.a.w seorang sahaja sampai ke sana. Di sanalah baginda s.a.w menerima perintah
sembahyang.
Nabi Muhamamd s.a.w menerima perintah sembahyang
secara langsung dari Allah s.w.t. Sembahyang adalah harta yang paling berharga
sebab itu baginda s.a.w dijemput untuk mengambilnya. Tidak ada kurniaan Allah
kepada umat manusia melebihi nilai sembahyang. Sembahyang dikurniakan kepada
Rasulullah s.a.w di tempat paling tinggi pada alam makhluk ini, tidak ada
apa-apa lagi sesudahnya.
“Sesungguhnya
kepada Tuhan kamulah penghabisan (tempat kembali)”. (Surah an-Najmi, ayat
42).
Penghabisan perjalanan makhluk adalah permulaan
perintah Allah s.w.t. Penghubung antara keduanya adalah sembahyang. Tanpa
sembahyang tidak ada hubungan manusia dengan Tuhannya. Perintah yang diterima
oleh Alam Hijab tidak diketahui oleh malaikat yang di luar Alam Hijab, hanya
Allah s.w.t yang mengetahuinya. Hamba yang masuk ke dalam sembahyang tidak
diketahui oleh orang lain, tetapi Allah Maha Mengetahui keadaannya.
Di akhirat kelak, jika sembahyang diterima
baharulah amalan lain dikira. Jika sembahyang ditolak maka tertolaklah segala
amalan lain. Begitu juga halnya di dunia. Jika sembahyang didirikan dengan
sempurna baharulah sempurna hidup insan. Sembahyang mencegah kejahatan dan
kemungkaran. Bukan sekadar menjauhkan diri kita daripada melakukan kejahatan dan
kemungkaran malah sembahyang juga menghalang kejahatan dan kemungkaran yang dari
luar sampai kepada kita. Jika sembahyang berdiri teguh maka teguh pulalah
benteng pertahanan diri. Jika ia roboh akan roboh juga kubu pertahanan itu.
Sembahyang menjadi nadi penggerak sekalian hukum sebab musabab. Warna sembahyang
menentukan warna sebab musabab yang sampai. Tanpa sembahyang hanya sebab musabab
yang gelap, tiada cahaya, yang sampai. Mungkin aneh jika disimpulkan bahawa
kecelakaan, bala, penyakit, kesusahan dan lain-lain yang negatif menimpa manusia
adalah kerana tidak menjaga amanah sembahyang. Inilah hakikat yang mesti diakui
oleh semua orang yang beriman. Jika mahu mendapat kesejahteraan dari Allah s.w.t
berzikirlah kepada Allah s.w.t dengan memelihara sembahyang.
“Dan dirikan sembahyang bagi mengingati Daku!” (Surah Ta
Ha, ayat 14).
No comments:
Post a Comment